تحقیقات بازار در تبلیغات

برنامه های بازاریابی شامل هرگونه تبلیغات و یا راه اندازی کمپین های مختلف، برای کسب موفقیت، پیش از هرچیز نیازمند داشتن تحقیقات بازاریابی و اطلاعات کافی از شرایط محیط و بازار است. تحقیقات بازاریابی به منظور انجام اقداماتی جهت جمع آوری اطلاعاتی مهم برای اتخاذ تصمیماتی بهتر در خصوص مشتریان ، سهم بازار ، رقبا ، ارزیابی تبلیغات ، رضایت سنجی مشتریان و … در بازار محصولات مصرفی، محصولات صنعتی و خدماتی و به صورت ۳۶۰ درجه ای، صورت می گیرد.

تحقیقات بازار ممکن است کمی یا کیفی باشد. تحقیقات کیفی ( بر اساس مشاهده، مصاحبه عمیق، گروه کانون و طوفان مغزی و یا تحقیقات کتابخانه ای که بر اساس اینترنت، مقالات، مجلات و… است ) و همچنین تحقیقات کمی ( بر اساس پرسشنامه به منظور جمع آوری اطلاعات درمورد بازار، محصول و خدمت، مشتری و مصرف کننده ) از انواع روشهای تحقیقات بازار می باشد. ضمن اینکه سبک و سیاق انجام گرفتن تحقیقات بازار در هر کشور، فرهنگ، شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اقلیمی متفاوت است لذا نیازمند متخصصین مربوطه در این حوزه نیز می باشد که متناسب با هر کدام از این موارد تحقیقات را انجام دهند. داشتن مهارت در هر کدام از آنها می تواند تا حدی پشتوانه موفقیت در تبلیغات آتی باشد.

امروزه شرایط به گونه ایست که با کمی رصد بازار و بررسی آن به این نتیجه می رسیم که ورود به بازار کسب و کار می تواند در بسیاری از صنایع و در مقایسه با گذشته با هزینه ای بسیار کمتر محقق شود؛ اما مهمترین نکته ماندن در این بازار داغ رقابت است که برای دستیابی به این مهم، شرکت ها نیازمند تبلیغات اثربخش و تاثیرگذار هستند و لازمه تولید یک تبلیغ اثربخش دسترسی به اطلاعات جامع و کامل از بازار و شرایط محیطی داخل و خارج از کشور است. چرا که از این طریق می توان روندهای آتی را پیشبینی و متناسب با شرایط بازار در آینده تبلیغات را هدفمند طراحی کرد و از این طریق در مقایسه با رقبا به مزیتی رقابتی دست یافت. به همین سبب به کلیه شرکت هایی که به دنبال تدوین برنامه بازاریابی و فروش هستند و یا حتی افرادی که قصد دارند کسب و کاری را به راه بیاندازند، توصیه می شود که برای کاهش ریسک شکست تبلیغات، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در انرژی و زمان و در نهایت برای افزایش بهره وری اقدام به تحقیقات بازار همه جانبه نمایند. که البته بهترین راه انجام این تحقیقات کمک گرفتن از موسسات متخصص و با تجربه در این زمینه می باشد.

راه اندازی کمپین های تبلیغاتی نیز در چند سال اخیر در میان ابزار و روشهای تبلیغاتی جایگاه خود را یافته است و از اثربخشی بالایی نیز برخوردار است. ممکن است راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی در ابتدا به نظر بسیار ساده و کم هزینه باشد اما نکته قابل توجه این است مهمترین و اولین مرحله در راه اندازی یک کمپین، داشتن تحقیقات عمیق بازار است، که این تحقیقات توسط متخصصین و با صرف هزینه و زمان میسر می شود. طراحی یک کمپین تبلیغاتی پس از تعیین هدف اصلی نیاز به زمان کافی برای مطالعه و تحقیق، تعیین مخاطبان هدف، شکل‌گیری یک سناریو خاص و منحصر بفرد، ، اجرای صحیح و در نهایت پیگیری و نظارت شبانه روز در کل زمان فعالیت کمپین دارد.

حال با توجه به اینکه انسان ها امروزه بسیار تنوع طلب شده اند و با گسترش ابزار ارتباط جمعی مثل انواع شبکه های اجتماعی و… مردم از جدیدترین تغییرات و ورود محصولات مطلع می شوند و با توجه به تبلیغات گسترده ای که برای جلب مخاطبین صورت می گیرد، به سرعت جذب محصولات و خدمات جدیدتر می شوند. پس برای راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق لازم است که در مورد این بازار متغییر اطلاعات کافی داشته باشیم. حال اگر تحقیقات بازار به صورت اصولی و بر اساس استانداردهای موجود انجام شده باشد، مدیران بازاریابی و فروش شرکت های تبلیغاتی می توانند با اطمینان کامل کمپین تبلیغاتی و برنامه های بازاریابی خود را پیاده سازی نمایند.

آژانس های تبلیغاتی بر همین اساس با داشتن متخصصین مختلف در این حوزه و فعالیت های تخصصی برای رصد بازار از آخرین تحولات دنیای مخاطبان مطلع بوده و به سادگی تبدیل به بهترین مرجع و مشاور برای شرکت های مختلف شده اند. ضمن اینکه در زمینه راه اندازی کمپین ها نکته حائز اهمیت برای ایده مورد استفاده، خلاقانه بودن، بکر بودن و جذابیت موضوع است که بتواند به درگیری بالای مخاطبان منجر شود لذا مشاوره و همکاری با این شرکتهای تبلیغاتی می تواند به صاحبان برند کمک کند که اطلاعاتی معتبر، موثق، جامع، مرتبط با ماهیت برند و با صرف کمترین هزینه و زمان بهترین برنامه بازاریابی و موفق ترین کمپین با بهترین ایده را راه اندازی کنند.

مراحل تحقیقات بازار چیست؟

مرحله اول: بازار هدف شما کیست؟

ابتدا باید فضایی که قرار است در آن تحقیق انجام شود را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید پرسونای مخاطب بنویسید. پرسونا ویژگی‌های مختلف مشتریان شما را مشخص می‌کند؛ مثل سن، جنسیت، شغل، محل زندگی، دغدغه‌ها و… . برخی از مدیران تصور می‌کنند همه افراد می‌توانند مشتری محصول آن‌ها باشند. اما اگر پرسونای درستی تدوین کنید، بیشتر از سه الی چهار نوع پرسونای منحصر به فرد نخواهید داشت.

 

مرحله دوم: تدوین پرسشنامه

این مرحله اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا تنها روش برای دستیابی به اطلاعات کاربردی، پرسیدن سوالات درست است. تحقیقات بازار را می‌توان به دو دسته تحقیقات ضعیف و حرفه‌ای تقسیم می‌شوند و تنها تفاوت این دو دسته در پرسشنامه آن‌هاست.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های یک پرسشنامه باکیفیت عبارت است از:

  • تعداد سوالات آن محدود باشد و مخاطب را خسته نکند.
  • هدفمند باشد و پاسخ آن چیزی به داده‌های سازمان اضافه کند.
  • واضح و شفاف باشد.
  • به برنامه یا ویژگی خاصی از سازمان مربوط باشد و به یکباره نخواهد یک دیدگاه کلی درباره کسب و کار از مخاطب بگیرد.

در قسمت‌های بعدی روش تدوین بهترین پرسشنامه تحقیقات بازار را آموزش خواهیم داد.

مرحله سوم: برقراری ارتباط با مخاطبان

بعد از اینکه فهمیدید مراحل تحقیقات بازار را روی چه افرادی باید پیاده کنید، به ارتباط‌ سازی نیاز خواهید داشت. اگر قبلا کسب و کاری داشته باشید، برخی از اعضای بازار هدف قبلا از شما خرید کرده‌اند، بنابراین پیدا کردن آن‌ها ساده‌تر است. اما اگر در حال تحقیقات ابتدای کسب و کار هستید، باید به روش‌های دیگری عمل کنید.

روش‌های ارتباط با با مخاطبان در کسب و کارهای راه‌اندازی شده
  • استفاده از باشگاه مشتریان
  • نظرسنجی و استفاده از فرم‌های رضایت مشتریان
  • انجام مصاحبه‌های تلفنی
  • روش‌های ارتباط با مخاطبان در استارتاپ‌ها
  • تدوین پرسشنامه آنلاین و انتشار آن در فضای مجازی
  • تحقیقات میدانی مثل مصاحبه حضوری
  • ایجاد گروه کنونی
قدردانی از مخاطبان بعد از پاسخگویی به سوالات تحقیقات باعث تحکیم ارتباط و اعتماد می‌شود.

 

مرحله چهارم: تحقیق درباره رقبا

همانطور که گفتیم، شناخت رقبا نیز بخشی از مراحل تحقیقات بازار است. در ایران منبع مشخصی برای ثبت تمام کسب و کارها و میزان اعتبار آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل کسب و کارهای ایرانی باید زمان بیشتری روی اجرای این مرحله بگذارند. البته مرز میان وارد شدن به حریم کسب و کار رقیب و تحقیقات درباره آن، به باریکی یک تار مو است! باید دقت کنید تا از این مرز رد نشوید.

با توجه به اطلاعاتی که رقبا به مشتریان خود می‌دهند، شبکه‌های اجتماعی آن‌ها، استراتژی‌هایی که به صورت عمومی اعلام کرده‌اند، رفتار مشتریان با برند آن‌ها و حجم بازاری که در اختیار دارند و داده‌هایی به این شکل می‌توانید درباره آن‌ها تحقیق کنید.

مرحله پنجم: نتیجه‌گیری کنید

هرکدام از مراحل تحقیقات بازار باید به دقت انجام شوند و زمانی که به صورت عملی وارد فرایند تحقیقات می‌شوید، درک می‌کنید که به اندازه نوشتن یک مقاله یا انجام یک مصاحبه ساده نیستند و باید روی آن‌ها زمان بگذارید. اما در نهایت نتیجه به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند و زمان و هزینه‌های صرف شده را جبران خواهد کرد.

برای بهترین نتیجه گیری از تحقیق درباره بازار، ابتدا داده‌ها را دسته‌بندی کنید و سپس آن‌ها را به کمک مشاوران و اعضای متخصص سازمانتان تحلیل کنید. در نهایت می‌توانید متناسب با این داده‌ها برای بروزرسانی و ایجاد تغییرات در کسب و کار تصمیم بگیرید و برنامه‌ریزی کنید.

آژانس تبلیغاتی آرمانی نیز به عنوان یکی از برترین کانون های تبلیغاتی ایران با تلفیق متخصصین با تجربه در زمینه تحقیقات بازار و جوانانی و خلاق و مبتکر در تمامی زمینه ها توانسته یکی از برترین تیم های تبلیغاتی را در کشور پدید آورد که همواره به روز بوده و کلیه تصمیمات و مشاوره هایی که به مشتریان و صاحبان برند ارائه می کند، براساس نتایج حاصل از فعالیت تخصصی این بخش ها بوده و اثربخشی خود را در تبلیغاتی که تا به امروز صورت گرفته به خوبی اثبات .کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *