تبلیغات تصویری چیست؟

اغلب کسب‌وکارها برای ارائه و ترویج محصولات خود به تبلیغات اتکا دارند. از سویی، در دنیای امروز، تأثیرگذاری روی مخاطبان معمولاً مثأثر از تصویری است که در تبلیغات ارائه می‌شود. تبلیغات تصویری فرایندی است که قصد دارد تصویری ذهنی از محصول/خدمت یا کلیت برند در ذهن مشتری ایجاد کند.

تعریف تبلیغات تصویری چیست؟

تبلیغات تصویری (Image Advertising) تبلیغاتی است که سعی می‌کند تصویر ذهنی ویژه‌ای دربارۀ یک محصول/خدمت، شرکت یا برند به مردم بدهد؛ به‌طور مثال، تصویری از تجمل، ماجراجویی، هیجان، دوام، استحکام، مورد اطمینان بودن و… .

تصویر ذهنی (Image)، درواقع اطلاعات پردازش‌شده در ذهن است که به یک ذهنیت مشخص در مخاطب درخصوص محصول یا برند منتهی می‌شود.

هدف تبلیغات تصویری چیست؟

هدف از این نوع تبلیغات، ایجاد تصویر ذهنی مطلوب از محصول/خدمت یا برند در ذهن مشتری است؛ به‌نحوی که مشتریان جذب محصول شوند و درعین‌حال، میل به آزمودن آن محصول در آن‌ها ایجاد شود. در تبلیغات تصویری، تلاش می‌شود تا محصول/خدمت با ارزش‌های معینی مرتبط شود و با تبلیغاتی که ویژگی‌های خاص یک پدیده را برجسته می‌کنند متفاوت است. هدف اصلی، بهبود آگاهی مشتری از برند، تبدیل آن آگاهی به آشنایی و سپس تبدیل آن آشنایی به خرید واقعی است.

به این ترتیب، مصرف‌کنندگان بدون اینکه با ویژگی‌های محصول یا خدمات ما آشنا شوند، ایده‌ای کلی در مورد آن دریافت می‌کنند. این امر در زمان خرید نقش مهمی ایفا می‌کند.

تبلیغات تصویری چه مفهومی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، در تبلیغات تصویری شما سعی می‌کنید تصویر ذهنی مطلوبی از محصول یا حتی کلیت برند خود در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کنید. ایده این است که شما یک سبک خاص زندگی یا مجموعه‌ای خاص از ارزش‌ها را با برند خود مرتبط می‌کنید.

توجه داشته باشید که این «تصویر» به‌معنای نوعی ذهنیت است و با تصویر به‌معنای عکس واقعی تفاوت دارد.

هرچند عکس‌ها و ویدئوها نقشی محوری در پیشبرد استراتژی تبلیغات تصویری ایفا می‌کنند، اما یک تبلیغ رادیویی هم قادر است تصویر ذهنی قدرتمندی در ذهن مخاطبان ایجاد کند. با استفادۀ درست از این استراتژی تبلیغاتی، شما تصویر خود را همان‌گونه‌ای می‌سازید که می‌خواهید کسب‌وکارتان توسط عموم دیده شود.

این نوع تبلیغات را به‌ویژه درمورد شرکت‌های عطر می‌بینیم. عطر محصولی است که توضیح آن در یک آگهی بسیار دشوار است و خیلی نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد. بنابراین، هدف واقعی از این تبلیغات، ارائه و فروش «ایده» عطر است. این عطر چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ وقتی آن را می‌زنید، مردم چگونه با شما ارتباط می‌گیرند؟ چه تجربۀ عاطفی‌ای برایتان رقم می‌خورد؟ ممکن است عاشق شوید. بدین ترتیب، مثلاً در تبلیغ یک عطر فرانسوی می‌بینیم که زوجی در باران در خیابان‌های پاریس می‌دوند و در مقابل برج ایفل یکدیگر را می‌‌بوسند.

علاوه بر برندهای عطر، سایر برندها نیز می‌توانند از این طریق تصویر خود را ارتقا دهند. همان‌گونه که در تبلیغات اپل هم می‌بینیم. این برند کاربرانش را افراد جوان، خلاق و حرفه‌ای و خود را شبیه به آن‌ها نشان می‌دهد، انگار برای هم ساخته شده‌اند.

تبلیغات تصویری چگونه کار می‌کند؟

این نوع تبلیغات، برمبنای این واقعیت علمی کار می‌کند: مغز انسان (مخاطبان) قادر است با دیدن یک تبلیغ قوی و هدفمند، تصویر ذهنی خاصی از یک نام تجاری یا محصول بسازد. ضمن اینکه تصویر ذهنی خلق‌شده، تمایزی به‌یادماندنی بین محصولات یک شرکت و محصولات رقبا ایجاد می‌کند.

این امر معمولاً باعث می‌شود که مشتریان از یک برند شناخته‌شده خرید کنند؛ زیرا رقبای آن برند از تبلیغات تصویری استفاده نکرده‌اند و نتوانسته‌اند آن ذهنیت مطلوب و متمایز را به مشتریان بدهند. در چنین مواردی، مصرف‌کنندگان براساس نظر و ایدۀ کلی خود دربارۀ یک برند خرید می‌کنند، حتی اگر اطلاعات کاملی از مشخصات محصولات آن شرکت نداشته باشند.

این نوع تبلیغات، چه تأثیرات روانی‌ای بر مخاطبان می‌گذارد؟

مغز انسان تمایل دارد تصاویر متمایز را به خاطر بسپارد و واکنش‌ها یا افکار خاصی را در ارتباط با آن تصاویر داشته باشد. بدین ترتیب، اگر شخصی تبلیغاتی را ببیند که برای او جذابیت ویژه‌ای دارد، ممکن است آن را بیش از تبلیغات دیگر به خاطر بیاورد (پیش از این، درمورد تبلیغات به‌یادماندنی به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم.).

تداعی‌ها و خاطرات مرتبط با این تصاویر به فرد امکان می‌دهد تا تصاویر و تبلیغات مشابه را سریع‌تر تشخیص دهد.

شرکت‌ها از این قابلیت برای ارائۀ آگاهی بیشتر به مصرف‌کنندگان از طریق تصاویر انتخابی، استفاده می‌کنند. همچنین، ممکن است از تأثیرات روانی تبلیغات تصویری برای افرادی که مشکلات شنوایی یا سواد دارند، بهره‌مند شوند؛ زیرا این نوع تبلیغات برای آن‌ها نیز به‌راحتی قابل دسترسی است.

چه زمانی از تبلیغات تصویری استفاده کنیم؟

این نوع تبلیغات، اغلب در زمان‌هایی استفاده می‌شوند که در یک بازار و صنعت، درجۀ رقابت بسیار بالا است. هنگامی که نمی‌توان محصولات/خدمات را تنها از جنبه‌های عملکردی متمایز کرد، تبلیغ‌کنندگان سعی می‌کنند تصاویر منحصربه‌فردی از برند خود ایجاد کنند. بدین ترتیب، گروهی از مخاطبان با ارزش‌ها و سبک‌های زندگی خاص را هدف قرار می‌دهند. استفاده از این نوع تبلیغات، به افزایش آگاهی از برند، ایجاد آشنایی و ایجاد تصویر ذهنی از محصول/خدمت یا برند کمک می‌کند. بنابراین، مصرف‌کنندگان حتی اگر با ویژگی‌های محصول آشنا نباشند، ایده‌ای از محصول به ‌دست خواهند آورد که در تصمیم‌گیری آنان به هنگام خرید مؤثر است. چنین شرکت‌هایی معمولاً می‌توانند سهم خود از بازار را براساس قدرت تبلیغات تصویری افزایش دهند.

8 مزیت کلیدی تبلیغات تصویری

درمجموع و طبق آنچه گفتیم، برای تبلیغات تصویری می‌توان به 8 مزیت کلیدی زیر اشاره کرد:

  1. ایجاد ارتباط مثبت مشتریان با برند؛
  2. افزایش آگاهی از برند؛
  3. افزایش دسترسی عمومی به محصول؛
  4. افزایش جذب مشتری از گروه‌های متنوع مخاطبان؛
  5. ایجاد لذت حسی/بصری؛
  6. افزایش تعامل مشتریان با تبلیغات یا شرکت؛
  7. بر سر زبان افتادن و شکل‌گیری بحث درمورد محصولات؛
  8. ترویج سبک زندگی یا گرایشی خاص.

5 مزیت کلیدی تبلیغات تصویری

ایدۀ تبلیغات تصویری، به ارزش پیشنهادی و بیانیۀ مأموریت شما برمی‌گردد. کسب‌و‌کار شما واقعاً چیست؟ سعی کنید بفهمید که چه چیزهایی کسب‌وکار شما را جذاب می‌کند و چگونه می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید و تصویر موردنظرتان را براساس آن خلق کنید. این نوع تبلیغات، معمولاً ترکیبی از چندین استراتژی بازاریابی است که می‌بایست به نکاتی در آن توجه کرد:

تصویر ارائه‌شده در تبلیغات باید با تصویر برند سازگار باشد.
تبلیغات تصویری یک برند باید به‌وضوح از کمپین‌های رقبا متمایز شود.
شرکت‌ها می‌بایست موفقیت و شکست کمپین‌های بازاریابی گذشتۀ خود را ارزیابی کنند و براساس آن تبلیغ جدیدی ارائه دهند که بیشترین اثرگذاری را روی مخاطبان داشته باشد.
همچنین، می‌بایست نگرش‌ها و باورهای موجود درمورد محصولات خود را در نظر بگیرند و براساس آن، کمپین جدید خود را تعریف کنند.
شرکت‌ها می‌توانند چند کمپین‌ تبلیغاتی را به‌طور هم‌زمان اجرا کنند که از یک تصویر واحد سرچشمه می‌گیرند، اما در هرکدام، ویژگی‌های متفاوتی برجسته شده است. به‌طور مثال، یک شرکت خودروسازی ممکن است در یک تبلیغ ویدئویی خود، بدنۀ براق و سرعت خودروی جدیدش را تبلیغ کند و هم‌زمان، ویدئوی متفاوتی بسازد که فضای داخلی راحت و مقرون‌به‌صرفه‌بودن آن مدل خودرو را برجسته می‌کند. اما هر دو تبلیغ در حال و هوای تصویر ماجراجویانه‌ای که از آن برند در ذهن مخاطب شکل گرفته ارائه شوند و بر آن تصویر کلی صحه بگذارند.

یک نمونۀ موفق از تبلیغات تصویری

یکی از بهترین نمونه‌ها، تبلیغات تصویری مک اپل است. این شرکت در تبلیغ مک‌بوک خود از کلماتی مانند «Cool» و «Uncool» برای تمایز بین محصول خود (Mac) و سایر محصولات (PC) استفاده کرده است.

«Get A Mac» مجموعه‌ای از تبلیغات تلویزیونی موفق بود که از سال 2006 تا 2009پخش می‌شد. در این کمپین که در قالب چند ویدئو ارائه شد، دو مرد با ظاهری متفاوت در نقش‌های Mac و PC، در مقابل پس‌زمینه‌ای سفید و ساده با هم تعامل می‌کردند. هر ویدئو با معرفی دو مرد شروع می‌شد:

«من یک مک هستم» و «من یک رایانۀ شخصی هستم».

مضمون اغلب قسمت‌های این کمپین، حول محور رفتارهای ناشیانه و بیش از حد مؤدبانه، وسواس کاری و رسمی لباس‌پوشیدنِ رایانۀ شخصی می‌چرخد. رایانۀ شخصی اغلب با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و سپس، مک با لباسی راحت و معمولی، خیلی خونسردانه، با راه‌حلی زیبا برای مشکل، شروع به حرف‌زدن می‌کند.

پیام اصلی این کمپین این بود:

رایانه‌های شخصی شکننده، اعصاب‌خردکن و خسته‌کننده‌اند؛ ماشین‌هایی مملو از بدافزار برای افراد کسل‌کننده. از سوی دیگر، مک‌ها باثبات و ایمن‌اند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با سبک زندگی شما سازگار می‌شوند و هم‌زمان می‌توانند به اندازۀ یک رایانۀ شخصی در مدیریت موارد جدی خوب عمل ‌کنند. بنابراین، خیال خودتان را با خریدن یک مک راحت کنید. با این کار، تمام مشکلات رایانۀ شما برطرف خواهد شد.

این کمپین موفقیت‌آمیز بود و نسخه‌های بومی‌سازی‌شده‌ای در سراسر جهان تولید کرد که به افزایش ۳۹درصدی فروش مکینتاش در زمانی کوتاه منجر شد.

سخن آخر: تصویر خود را بسازید

تبلیغات تصویری بخش مهمی از تبلیغ یک محصول یا خدمت است. اگرچه گاهی‌اوقات تنها نام برند و ویژگی‌های محصول برای جذب مشتری کافی است، اما با ایجاد تصویر ذهنی مطلوب برای مصرف‌کنندگان، می‌توانید دیدگاهی کاملاً متفاوت به آن‌ها بدهید، خودتان را از رقبا متمایز کنید و بر میزان موفقیت کسب‌وکارتان بیفزایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *