تبلیغات در اینستاگرام

هزینه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟

هزینه تبلیغات در اینستاگرام می‌تواند نسبت به سایر روش‌های تبلیغاتی کمتر باشد. اما نداشتن اطلاعات کافی درباره چگونگی اجرای یک کمپین موفق تبلیغات اینستاگرام، ممکن است زمان و هزینه‌ی زیادی را از شما تلف کند. نرخ تبلیغ در صفحات اینستاگرام از ۳۰ هزار تومان تا چندصد میلیون تومان در ایران متغیر است. در بین این دامنه‌ی بزرگ تعرفه‌های تبلیغات، پیدا کردن نقطه‌ای به‌صرفه که می‌تواند کسب‌وکار شما را به هدف خود برساند، ممکن است آسان نباشد. در این مطلب ما سعی داریم درباره‌ی ۳ سؤال لازم پیش از اجرای یک کمپین موفق اینستاگرامی و روش‌های محاسبه‌ی هزینه‌ تبلیغات در اینستاگرام صحبت کنیم.

3 سؤال لازم پیش از بررسی هزینه تبلیغات در اینستاگرام

پشت هر کمپین تبلیغاتی موفقی یک برنامه‌ریزی دقیق صورت گرفته است. این برنامه‌ریزی جز با دانستن جواب سؤال‌های زیر میسر نمی‌شود.

1.مخاطب شما چه کسانی هستند؟

جواب این سؤال بنیادی می‌تواند در تمام قسمت‌های دیجیتال مارکتینگ راهنمای شما باشد. این که بدانید با چه نوع مخاطبی سروکار دارید، نیازها، علایق و شیوه انتخابشان را بشناسید و با دغدغه‌‎های آن‌ها آشنا باشید، می‌تواند به شما در جذب مشتریان و خدمت‌رسانی بهتر به آن‌ها کمک کند.

شناخت مخاطب در تبلیغات به شما امکان می‌دهد بدانید کدام رسانه‌ی اجتماعی برای حضور و فعالیت شما مناسب‌تر است، مخاطب شما با چه نیازی به دنبال محصولی مشابه محصول شما در آن شبکه‌ی اجتماعی است و از چه راهی به محصول شما اعتماد می‌کند. پس لزوماً پرداخت هزینه تبلیغات در اینستاگرام نمی‌تواند به شما کمک کند. در بعضی موارد شاید نیاز باشد در یک شبکه‌ی اجتماعی دیگر مانند تلگرام، لینکدین یا ترکیبی از چند شبکه فعالیت داشته باشید.

2.مخاطب شما چه کسانی هستند؟

با فرض این که یکی از راه‌های ارتباط با مخاطبتان اینستاگرام باشد، به سؤال دوم جواب می‌دهیم. قبل از هر انتخاب و محاسبه‌ای باید کاملاً از هدف خود برای انجام تبلیغات آگاه باشید.

در یک نوع دسته‌بندی اینستاگرامرها به ۳ دسته‌ی پیج‌های پربازدید، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها تقسیم می‌شوند. هزینه تبلیغات در اینستاگرام در هر کدام از این نوع صفحات متفاوت است. بسته به اهدافی که دارید ممکن است کار کردن با هر کدام از این دسته‌ها بازدهی بهتری برایتان داشته باشد. برای مثال اگر می‌خواهید محصولتان را به بازار عرضه کنید و نیاز به افزایش ناگهانی برندآگاهی دارید شاید همکاری با سلبریتی‌ها یکی از راهکارهای مناسب برای شما باشد. به طور کلی در حالی که همکاری با سلبریتی‌ها ممکن است همیشه مورد توجه برند شما باشد، معمولاً همکاری با اینفلوئنسرها برای مورد خطاب قرار دادن مخاطب‌ها بهتر است. این افراد به طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط می‌گیرند و رابطه‌ای گرم و نزدیکی بین آن‌ها برقرار است. همین موضوع باعث اعتماد مخاطبان به آن‌ها و درنتیجه چیزهایی که معرفی می‌کنند می‌شود. استفاده از پیج‌های پربازدید نیز معمولاً می‌تواند به کاهش هزینه تبلیغات در اینستاگرام کمک کند.

محتواهای متفاوتی از جمله استوری، پست، آی‌جی‌تی‌وی (IGTV)، ریل (Reel) و لایو در اینستاگرام وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع خاص خود می‌تواند پاسخگوی دسته‌ای از اهداف باشد. برای مثال اگر به دنبال افزایش ترافیک در سایت خود هستید استوری در پیج‌های بیزنس دارای بیش از ۱۰ هزار فالوور می‌تواند به شما کمک کند. برای آنباکس کردن محصولات یک پست ویدیویی ماندگار در یک پیج احتمالاً انتخاب بهتری باشد. از لایوها بهتر است برای پوشش‌های خبری، پرسش و پاسخ یا معرفی مجموعه‌ها استفاده شود. البته همه‌ی این موارد گفته‌شده داده‌هایی تجربی برای بهینه‌سازی هزینه تبلیغات در اینستاگرام هستند که قابلیت بهبود دارند.

3.آیا تبلیغات شما موفق بوده است؟

پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی نوبت به ارزیابی و کشف نقاط قوت و ضعفمان می‌رسد. بدون انجام این قسمت بهتر است همه‌ی هزینه‌هایتان را هدررفته بدانید. برای ارزیابی عملکردتان، زمانی که هدف تبلیغات را مشخص می‌کنید شاخص‌های ارزیابی عملکرد را تعریف کنید. برای مثال اگر هدف شما افزایش برندآگاهی باشد، احتمالاً بررسی ایمپرشن، لایک و نظرات مخاطب‌ها جزو شاخص‌های اصلی موفقیت در تبلیغات شما به حساب می‌آیند. اگر لینک یکی از صفحات سایتتان را در استوری یک اینفلوئنسر به اشتراک می‌گذارید، بهتر است با تعیین هدف روی آن صفحه، خودتان هم آمار را بررسی کنید، زیرا ممکن است تمام کسانی که روی لینک کلیک کرده باشند به صفحه هدایت نشده باشند و این باعث خطا در محاسبات شما شود. در هر کمپین، ثبت نسبت هزینه تبلیغ در یک پیج اینستاگرام به میزان بازدهی آن می‌تواند به شما دید خوبی از میزان هزینه‌ی تمام‌شده به ازای یک واحد بدهد. ثبت این روال، به شما در بهبود تبلیغات خود برای دفعات بعد کمک می‌کند.

نکته‌ی مهم: ارزیابی عملکرد و ثبت گزارش‌ها را به آخر کمپین موکول نکنید. هم‌زمان با اجرای تبلیغات، بازخورد‌ها، نتایج و هزینه‌ها را ثبت کنید. علاوه بر این نظر افرادی را که درگیر انجام تبلیغات و تعامل با اینفلوئنسرها بوده‌اند هم ثبت کنید. شاید در نگاه اول آن‌قدر جدی نباشد، اما سوءتفاهم‌ها، عدم شکل‌گیری ارتباط درست با اینفلوئنسرها و نادیده گرفتن شکایت‌های همکارانتان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری در تبلیغات بعدی شود و هزینه‌های زیادی برای شما داشته باشد.

عوامل تأثیرگذار در هزینه‌ تبلیغات در اینستاگرام

هرچند در نگاه اول هزینه تبلیغات در اینستاگرام سلیقه‌ای و بدون پیروی از روند خاصی به نظر می‌رسد، اما پس از تعیین تعرفه توسط اینستاگرامر‌ها، قیمت‌ها توسط فاکتور‌های خیلی مهمی تعدیل خواهند شد. به مهم‌ترین این فاکتورها در زیر اشاره شده است:

  • تعداد فالوور اینفلوئنسر
  • نرخ تعامل اینفلوئنسر
  • حوزه فعالیت اینفلوئنسر
  • کیفیت تولید محتوا
  • انحصاری بودن حوزه فعالیت اینفلوئنسر
  • خلاقیت در تولید محتوای اینستاگرام و تمایز محتوای اینفلوئنسر با سایر افراد
  • نوع تبلیغ (تولید‌شده توسط اینفلوئنسر یا تولید‌شده توسط تبلیغ‌دهنده)
  • نحوه انتشار (پست، استوری و سایر موارد)
  • تعداد تبلیغات اینفلوئنسر در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً یک تبلیغ در روز)
  • زمان و روند (برای مثال انجام تبلیغات در آستانه شروع سال جدید، شب یلدا، روز مادر و موارد مشابه)
  • نوع کسب‌وکار و محصول شما

کارشناسان آژانس تبلیغات دیجیتال آرمانی با داشتن تجربه اجرای کمپین‌های متعدد تبلیغاتی، با توجه به نوع و شرایط کسب‌وکار شما می‌توانند بهترین صفحات و انواع تبلیغات را به شما پیشنهاد دهند تا بیشترین بهره را از هزینه تبلیغات در اینستاگرام خود ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *