تبلیغات محیطی(قسمت دوم)

همانطور که گفتیم؛ تبلیغات محیطی برای معرفی محصول به افرادی که خارج از خانه و محل کار خود و عمدتا در حال تردد یا در حال انتظار در مکان های عمومی هستند به کار می رود. تبلیغات محیطی بیشتر برای معرفی محصولات مصرفی به کار برده می شود. این نوع تبلیغات یکی از مناسب ترین انواع تبلیغ برای معرفی محصولات جدید و برند سازی در حوزه خدمات و محصولات با کاربرد عمومی است. با بررسی اجمالی برخی از اثربخش ترین ابزار تبلیغات محیطی می پردازیم تا ضمن معرفی کاربرد، شرایط استفاده از آنها را هم بررسی می کنیم.

بیلبورد:

بیلبورد اثربخش ترین و مهمترین ابزار تبلیغات محیطی است. بیلبورد نسبت به سایر ابزار تبلیغات محیطی بیشترین قدمت را دارد. ارزش بیلبورد ناشی از دسترسی به طیف گسترده ای از مخاطبین است. بیلبوردها معمولا در پربازدیدترین و پر ترددترین مکان ها قرار می گیرند، به عنوان مثال بیلبورد سه وجهی که در تقاطع اتوبان همت-مدرس قرار گرفته، یکی از بزرگترین و پربازدیدترین بیلبوردهای تهران است که از همت شرق به غرب و غرب به شرق و همچنین مدرس جنوب به شمال کاملاً دید دارد که توسط شرکت مات بر روی آن تبلیغ می شود. البته بیلبوردها به علت نرخ بالای تعرفه برای شرکت های تازه تاسیس یا شرکت هایی با بودجه تبلیغاتی اندک از لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند. بیلبوردها برای معرفی محصول و برندینگ بهترین ابزار بشمار می روند.

پل های عابر پیاده:

تبلیغات بر روی پل های عابر تقریبا به اندازه بیلبورد اهمیت دارد چون به اندازه ی کافی بزرگ است و امکان نورپردازی روی آن به سادگی ممکن است همچنین پل های عابر از آنجا که بر روی بزرگراه ها و خیابان ها عریض قرار می گیرد و توسط افراد زیادی دیده می شود از لحاظ هزینه تقریبا مشابه بیلبورد است و جز تبلیغات محیطی است که در ایران از آن بسیار استفاده می شود. با توجه به این موضوع شرکت مات در بسیاری از شهرستان ها مثل کاشان، کرمان و نقاط استراتژیک و توریستی ایران مثل استان مازندران و… پل های عابر پیاده ساخته تا با ایجاد آبادانی در این شهرها امکان تبلیغات گسترده را از این طریق هم فراهم آورد.

استرابورد:

استرابورد ابزاری تبلیغاتی شبیه به بیلبورد است. که در چند سال اخیر در کشو ما از آن بسیار استفاده می شود، استرابورد به علت کوچک تر بودن می تواند در اماکن متفاوتی در مقایسه با بیلبورد قرار گیرد و معمولا چون تعدادی از آنها پشت سرهم قرار می گیرد به خوبی جلب توجه می کند و همچنین با توجه به سهولت در نصب و داشتن استحکام مناسب در برابر شرایط جوی از جایگاه خوبی در تبلیغات برخوردار گردیده، لازم به ذکر است که تعرفه ی استرابوردها نسبت به بیلبوردها بسیار کمتر است. اما محدودیت استرابورد ها در عدم امکان نورپردازی بر روی آن است که در حقیقت حدود شش ماه از سال از کارایی کمتری برخوردار می باشد.

تبلیغات محیطی حمل و نقل:

شامل تبلیغات بر روی کلیه وسایل نقلیه متحرک می باشد. از نمونه های این نوع تبلیغات محیطی می توان به تبلیغات بر روی اتوبوس ها، کامیون ها، ماشین های پخش مواد غذایی ، تاکسی، مترو و … اشاره کرد. همچنین تبلیغاتی که در سالن های فرودگاه ، ترمینال های مسافربری و … صورت می گیرد نیز در این دسته قرار می گیرند. تبلیغات بر روی وسایل نقلیه بسیار موثر بوده و طیف گسترده ای از مخاطبین را هدف قرار می دهد، به ویژه مخاطبینی که زمان طولانی را در ترافیک، سالن انتظار و یا پشت چراغ قرمز می گذرانند.

CLB ها:

سی ال بی مخفف (City Light Billboard) است. که می توان آن را بیلبورد نوری ترجمه کرد. شبیه به بیلبورد شیشه ای اما در ابعادی کوچکتر است که در پشت آن نور تعبیه شده و همین امر سی ال بی را به ابزاری لوکس برای تبلیغ برخی برندهای مشهور و محبوب بین المللی تبدیل کرده است. البته از لحاظ هزینه این ابزار در مقایسه با بیلبورد ارزان تر بوده و مناسب تبلیغات لوکال است. تبلیغات لوکال مناسب هر محله است و انواع مختلفی دارد که سی ال بی ها یکی از انواع پرزرق و برق این تبلیغات محلی است.

تلویزیون های شهری:

ابزار جدیدی که امروزه در تبلیغات محیطی استفاده می شود تلویزیون های شهری است که به علت پویایی تصاویر و امکان پخش تبلیغات چند ثانیه ای مورد استفاده قرار می گیرند. این نمایشگرها به دو دسته Outdoor و Indoor تقسیم می شوند . تلویزیون های Outdoor به طور کامل ضد آب و تا حدودی ضد ضربه اند و همچنین به علت وجود آفتاب گیر روی هر پیکسل در نور آفتاب به راحتی تصویر را نمایش می دهند. اما با توجه به اینکه مخاطبین این ابزار رهگذرانی هستند که برای مقاصد مختلف از جلوی آن می گذرنند، معمولا فرصت اینکه حتی چند ثانیه توقف کنند و تبلیغ را ببینند را ندارند و به همین دلیل از این ابزار در ایران کمتر استفاده می شود.

مبلمان شهری:

از دیگر روش های تبلیغات محیطی مبلمان شهری است. در این روش از کلیه المان های موجود در محیط برای تبلیغ کالا و خدمات استفاده می شود و تنها نکته حائز اهمیت در این مورد خلاقیت است. به عنوان مثال دکه های روزنامه فروشی ، باجه های تلفن ، ایستگاه های اتوبوس ، صندوق های پستی ، صندلی های پیاده رو و … تماماً از المان ها ی مبلمان شهری هستند به حساب می آیند. البته از این ابزار در ایران کمتر استفاده می شود

دیوارنویسی:

دیوارنویسی، دیوارنگاری یا گرافیتی به تصویر کشیدن نقش‌ها، اشکال، کلمات، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و… که بر روی دیوارها و یا هر مکان عمومی‌ قرار می گیرد. دیوار نوشته‌ها از زمان امپراطوری‌های روم، یونان باستان چین و ایران وجود داشته‌اند البته شکل امروزی این دیوارنوشته با هدف تبلیغ در ایران کمتر استفاده می شود. در شهرهای بزرگ مثل تهران از دیوارنویسی بیشتر در راستای زیباسازی محیط شهری استفاده می شود.

ماکت های ۳ بعدی:

طبق نظر روانشناسان، اشیا یا هر محصولی که از اندازه و شکل طبیعی خود خیلی کوچک¬تر یا بزرگ¬تر ساخته شود بسیار جذاب است. ماکت های سه بعدی هم به همین دلیل جذابیت زیادی دارند. یکی از مزایای این ماکت ها این است که از چندین وجه قابل رویت است که درمورد بیلبورد اینگونه نیست و فقط از یک سمت قابل رویت است. از دیگر مزیت های این ماکت ها این است که، ماکت مورد نظر پس از پایان قرارداد، همچنان تا چندین سال با رنگ آمیزی یا اندکی بازسازی قابلیت نگهداری و استفاده ی مجدد دارد.

سایر روشهای خلاقانه:

سایر روشهای خلاقانه و نوین که اخیرا دیده می شود می تواند در کنار رسانه های قدیمی و تثبیت شده، موفقیت تبلیغ را تضمین کند. در حقیقت در این روشها تلاش می شود تا از کاربرد دیگر هر چیزی برای ایجاد تمایز و تبلیغ استفاده کرد. این نوع تبلیغات در صورت طراحی صحیح می تواند مخاطبان را با خود همراه نماید و ماندگاری زیادی در ذهن مخاطب داشته باشد. استفاده از هر یک از این ابزار متناسب با شرایط اثربخشی هرکدام، می تواند منجر به معرفی برند و افزایش آگاهی مخاطبین نسبت به محصول شود و همچنین موجب افزایش اثربخشی سایر روش های تبلیغی نیز گردد.کانون تبلیغات آرمانی ضمن داشتن آشنایی با تمامی این ابزارها می تواند متناسب با مخاطبین هدف شما و اهداف بازاریابی بهترین پیشنهادات را تا رسیدن به اثربخشی کامل ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *