با 18 روش تقویت زبان بدن آشنا شوید

در این جهان پهناور، وقتی با کسی ارتباط برقرار می‌کنید لازم نیست که حتما این ارتباط کلامی باشد، حتی گاهی چشم‌ها هم سخن می‌گویند که این همان زبان بدن است.

زبان بدن به انواع شکل‌های ارتباط غیر کلامی یا رفتاری اشاره می‌کند که یک فرد از طریق رفتارهای فیزیکی خود، بدون آنکه صحبتی بکند با دیگران قادر است، ارتباط برقرار نماید. این رفتارها می‌تواند مربوط به وضعیت و حالات بدنی (محل قرار گرفتن دستها، پاها، نحوه نشستن، ایستادن، راه رفتن، خوابیدن)، ژستها (حالتها، اطوارها، اَداها)، حرکات و اشارات بدنی، جلوه‌های هیجانی صورت و حرکات چشم‌ها باشد.

بسته به موقعیت و کسی که با او صحبت می‌کنید ممکن است از زبان بدن شما برداشت‌های متفاوتی شود. احتمالا وقتی که با رئیس خود صحبت می‌کنید در مقایسه با زمانی که با دختر یا پسر مورد علاقه خود یا دوستان و آشنایان صحبت می‌کنید، از زبان متفاوتی استفاده می‌کنید. برخی تفسیرها و برداشت‌های مشترک و رایجی درباره زبان بدن وجود دارد که اغلب راه‌های مؤثری برای برقراری ارتباط با بدن هستند که در این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با آرمانی همراه باشید.

نکته اصلی

اول از همه، برای تغییر زبان بدن خود باید از زبان بدن خود آگاه باشید. به نحوه‌ی نشستن، ایستادن و نحوه‌ای که از دست و پای خود استفاده می‌کنید و کارهایی که هنگام صحبت با یک شخص انجام می‌دهید توجه کنید.

شاید بخواهید جلوی آینه زبان بدن را تمرین کنید، اما فکر کنید این کار احمقانه به نظر بیاید در حالی که هیچکس به شما نگاه نمی‌کند. با تمرین جلوی آینه، متوجه می‌شوید که از دید دیگران چطور به نظر می‌رسید و برای تمرین قبل از صحبت با دیگران و تقویت زبان بدن خود فرصت پیدا می‌کنید.

راه دیگر این است که چشمان خود را ببندید و تصور کنید که طوری ایستاده یا نشسته‌اید که مثل فردی با اعتماد به نفس، راحت و گشاده‌رو دیده می‌شوید و یا تصور کنید می‌خواهید با کسی ارتباط برقرار کنید یا راه بروید. سپس تمام این تصورات را اجرا کنید و آن‌ها را امتحان کنید تا بفهمید زبان بدن شما چگونه است.

ممکن است بخواهید از دوستان، مدل‌های عکاسی یا ستارگان سینما و دیگر افرادی که فکر می‌کنید زبان بدن خوبی دارند تقلید کنید. به کارهایی که انجام می‌دهند و شما انجام نمی‌دهید دقت کنید. کدام یک از زبان‌های بدن آن‌ها را دوست دارید. سعی کنید هرچیزی که از آن‌ها یاد می‌گیرد را به خاطر سپرده و از آن‌ها استفاده کنید.

برخی از این روش‌ها ممکن است طوری به نظر بیاید که انگار دارید تظاهر می‌کنید. اما از این روش‌ها استفاده و تقلید نمایید تا زمانی که چیزی جدید برای یادگیری پیدا کنید. و به خاطر بسپارید که احساساتتان جلوتر از شما کار می‌کنند. اگر کمی بیشتر لبخند بزنید شادی بیشتری احساس خواهید کرد. اگر درست بنشینید کنترل و انرژی بیشتری احساس خواهید کرد. اگر حرکات و قدم‌های خود را آهسته‌تر کنید آرامش بیشتری را تجربه می‌کنید. در واقع احساسات شما رفتارهای جدید شما را تقویت و احساسات بد و عجیب را از بین می‌برد.

در اوایل کار، شاید در استفاده از زبان بدن خود زیاده‌روی کنید یا پاهای خود را به طرز مسخره‌ای از هم دور قرار دهید و یا طوری راست بنشینید که چهره‌ فردی ناراحت، جدی و عصبانی به خود بگیرید. اما نگران نباشید. مردم آنقدرها هم که فکر می‌کنید دقیق نگاه نمی‌کنند و نگران مشکلات خودشان هستند. فقط کافی است کمی تمرین کنید و به خود نگاه کنید تا تعادل مناسب را پیدا کنید.

 

Body Language

1. دست به سینه ننشینید و پاهای خود را روی هم نگذارید

احتمالا قبلا هم این جمله را شنیده‌اید که نباید حالت دست به سینه بنشینید چون حالت دفاعی و یا گارد گرفته به خود می‌گیرید. این قضیه درباره‌ی پاهای شما نیز صادق است. دست و پاهای خود را باز نگه دارید.

2. ارتباط چشمی برقرار کنید اما خیره نشوید

اگر با چند نفر صحبت می‌کنید با همه‌ی آن‌ها تماس چشمی داشته باشید تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید و ببینید که آیا به شما گوش می‌دهند یا خیر. تماس چشمی بیش از حد ممکن است باعث شود افراد احساس راحتی نکنند یا بترسند. اگر هیچ تماس چشمی نداشته باشید ممکن است نگران و مضطرب و یا خجالتی نشان دهید. اما مشکلی نیست. اگر عادت ندارید که تماس چشمی با دیگران برقرار کنید ممکن است در ابتدا کمی بترسید یا برایتان سخت باشد اما باید روی این زبان بدن کار کنید و پس از مدتی به آن عادت خواهید کرد.

3. از اینکه کمی جا بگیرید نترسید

اشغال کردن فضا با نشستن یا ایستادن با پاهایی کمی باز این سیگنال را به دیگران می‌فرستد که با اعتماد به نفس و راحت هستید.

4. شانه‌های خود را شل کنید

هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید این ناراحتی ممکن است به دلیل انقباض شانه‌هایتان باشد. آنها ممکن است بالا و کمی رو به جلو باشند. سعی کنید راحت باشید و شانه‌های خود را کمی شل کرده و آن‌ها را کمی به عقب بکشید.

5. هنگام گوش دادن به دیگران، سر خود را تکان دهید

هرچند وقت یکبار سر خود را تکان دهید تا سیگنالی به طرف مقابل بفرستید که به او گوش ‌‌می‌دهید اما بیش از حد این کار را انجام ندهید تا شبیه دارکوبی که دائما به درخت نوک می‌زند نشوید.

6. قوز نکنید، راست بنشینید

 

زبان بدن

راست بنشینید اما راحت نه سفت و محکم.

7. لم دهید اما نه زیاد

اگر می خواهید نشان دهید به حرف‌های کسی که با او صحبت می‌کنید علاقه‌مند هستید کمی به سمت او خم شوید. اگر می‌خواهید نشان دهید که فردی با اعتماد به نفس و راحت هستید به پشت لم دهید. اما زیاد خم نشوید یا لم ندهید چون ممکن است فردی نیازمند تایید دیگران به نظر برسید. یا زیاده از حد به پشت لم ندهید چون دیگران شما را فردی متکبر و نچسب می‌بینند.

8. لبخند بزنید و بخندید

زبان بدن

خیلی جدی نباشید. کمی ریلکس باشید، لبخند بزنید و وقتی کسی مطلب خنده‌داری می‌گوید بخندید. اگر مردم شما را فردی مثبت ببینند بیشتر تمایل دارند به شما گوش دهند، اما وقتی جوک یا لطیفه‌های خود را تعریف می‌کنید اولین نفری نباشید که به جوک‌ها می‌خندد، چون شما را فردی عصبی و نیازمند نشان می‌دهد. وقتی به کسی معرفی می‌شوید لبخند بزنید اما برای این کار تبسمی کافیست و نیازی نیست آشکارا بخندید.

9. به صورت خود دست نزنید

لمس صورت ممکن است شما را فردی مضطرب و یا عصبی نشان دهد و حواس شنوندگان یا افرادی که با شما گفتگو می‌کنند را پرت کند.

10. سر خود را بالا نگه دارید

به زمین چشم ندوزید چون ممکن است شما را فردی مستاصل و درمانده نشان دهد. سر خود را بالا بگیرید و به رو بروی خود نگاه کنید.

11. کمی از سرعت خود بکاهید

کم کردن سرعت هنگام حرف زدن، راه رفتن و بسیاری کارهای دیگر شما را فردی آرام و خونسرد نشان می‌دهد. وقتی آهسته‌تر راه می‌روید فردی آرام‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر به نظر می‌رسید و این امر باعث می‌شود استرس کمتری داشته باشید. اگر کسی شما را برانداز کرد سریع روی خود را از او برنگردانید و به آرامی سر خود را بچرخانید.

12. حرکاتی که شما را بی‌قرار نشان می‌دهد انجام ندهید

بیقراری نکنید و سعی کنید از حرکات و تیک‌های عصبی مانند تکان دادن پا یا زدن سریع انگشتان روی میز بپرهیزید. چون تمام این حرکات از شما فردی مضطرب و عصبی می‌سازد و زمانی که سعی می‌کنید مشکلی را حل کنید این حرکات و بی‌قراری‌ها، حال شما را بدتر می‌کند. اگر می‌خواهید بر محیط پیرامون خود کنترل داشته باشید سعی کنید این حرکات را کنار بگذارید. آرام باشید و حرکات خود را کنترل کنید.

13. از دستان خود با اطمینان بیشتری استفاده کنید

به جای بازی کردن با دستها و مالیدن صورت، از آن‌ها برای بیان آنچه سعی دارید بگویید استفاده کنید. هنگامی که می‌خواهید چیزی را توصیف کنید یا بر اهمیت یک نکته یا موضوعی تاکید کنید از دست‌های خود استفاده کنید. اما باز هم نباید در استفاده از دست‌ها و این نوع از زبان بدن زیاده‌روی کرد چون ممکن است ظاهر شما را آشفته و پریشان جلوه دهد. دستان خود را خیلی زیاد به اطراف تکان ندهید و سعی کنید هنگام استفاده از آن‌ها، کنترل دستان خود را داشته باشید.

14. نوشیدنی خود را پایین‌تر بگیرید

لیوان یا نوشیدنی خود را جلوی قفسه‌ی سینه خود نگیرید. در واقع هیچ‌چیز را جلوی سینه و قلب خود نگیرید چون انگار گارد گرفته‌اید و فردی متکبر و مغرور نشان می‌دهید. آن را پایین‌تر بگیرید و یا کنار پای خود نگه دارید.

15. باید بدانید انتهای ستون فقرات شما کجاست

بسیاری از مردم ممکن است صاف و در حالتی خوب بنشینند یا بایستند. با این حال، آن‌ها ممکن است فکر کنند که انتهای ستون فقرات از جایی است که گردن شروع می‌شود و بنابراین گردن را به جلو دراز می‌کنند. انتهای ستون فقرات شما در پشت سر شما است. کل ستون فقرات را راست نگه دارید تا حالت بدن بهتری بگیرید.

16. خیلی نزدیک دیگران نایستید

یکی از چیزهای مهمی که باید یاد بگیرید این است که خیلی به شخصی که در حال صحبت است نزدیک نشوید یا اینکه به آن‌ها نچسبید. به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید و حد فاصله استاندارد را رعایت کنید تا دیگران نیز احساس راحتی کنند.

17. زبان بدن خود را انعکاس دهید

هنگامی که شما با یک فرد صحبت می‌کنید، زمانی که هر دوی شما یک ارتباط خوب برقرار می‌کنید، ناخودآگاه تصویری از یکدیگر را منعکس می‌کنید و این بدین معناست که شما کمی زبان بدن شخص دیگر را منعکس می‌کنید. برای ایجاد ارتباط بهتر می‌توانید کمی از این انعکاس فعال استفاده کنید. اگر او به جلو خم می‌شود شما هم می‌توانید کمی خم شوید. اگر او دست خود را روی ران خود می‌گذارد شما هم می‌توانید همان کار را انجام دهید. اما بلافاصله واکنش نشان ندهید و هر تغییر در زبان بدن را منعکس نکنید چون که برای دیگران فردی عجیب و غریب به نظر می‌آیید.

18. نگرش خوبی داشته باشید

آخرین مورد که اهمیتش کمتر از بقیه نیست این است که نگرش مثبت، باز و خوبی داشته باشید و سعی کنید این نوع نگرش مثبت را حفظ کنید. احساسی که دارید بر زبان بدن شما اثر می‌گذارد و تفاوتی بزرگ ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید زبان بدن خود را تغییر دهید اما مثل همه‌ی عادت‌های جدید تغییر دادن آن مدتی طول می‌کشد. به خصوص اصلاح عادات و چیزهایی مانند بالا نگهداشتن سر خود، زمان بیشتری طول می‌کشد اگر هزاران روز عادت داشته‌اید هنگام راه رفتن به زمین و پاهای خود خیره شوید. اگر شما سعی کنید و بخواهید بسیاری از چیزها را به یکباره تغییر دهید انجام آن برای شما سخت و طاقت‌فرسا می‌شود.

چندین روش از این 18 مورد برای تقویت زبان بدن را انتخاب کرده و هر روز و تا سه تا چهار هفته روی آن‌ها کار کنید. تا آن زمان آن‌ها به عادت‌های جدید شما تبدیل شده و بدون حتی فکر کردن در مورد آن، زبان بدن جدید را انجام می‌دهید. اگر عادت نکردید همچنان روش را ادامه داده و انجام دهید تا به عادت تبدیل شود. سپس چند چیز دیگری که می‌خواهید تغییر دهید را انتخاب کرده و انجام دهید و تا تبدیل شدن به یک عادت روی آن کار کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *