جینگل تبلیغاتی یا برندآوا چیست؟

همۀ ما شعرها را دوست داریم؛ آوازها را، ملودی‌ها را، هر کلام آهنگینی را، وزن را، قافیه را، سجع را و هر چیزی را که بشود به خاطر سپرد و بعد زیر لب زمزمه کرد. گاهی‌اوقات یک ملودی را در یک بعدازظهر خلوت به‌وقت آشپزی یا پیاده‌روی یا حتی رانندگی، ناخودآگاه به‌شکل سوت تکرار می‌کنیم. شاید ریتم یک تبلیغ تلویزیونی باشد که در روزهای کودکی از تلویزیون‌ سیاه و سفید خانۀ پدری-مادری شنیده‌ایم. انگار یک جادوی مسجع در جایی از حافظۀ ما کمین کرده است تا در یک بعدازظهر دلگیر به ذهن ما شبیخون بزند و ما را دچار نوستالژی کند. طعم یک نوشابۀ خوشگوار که آن ملودی تبلیغ می‌کرد، زیر زبانمان می‌آید؛‌‌ طعم خوش کودکی. حالا هوس می‌کنیم آن طعم را دوباره تجربه کنیم. سراغ آن برند را می‌گیریم و شاید هم موفق شویم. جینگل‌های تبلیغاتی وسیله‌ای مؤثر برای تبلیغ یک محصول یا خدمات خاص هستند که تأثیری به‌یادماندنی در ذهن ما بر جای می‌گذارند. اما هرچقدر هم که در ظاهر ساده به نظر برسند، ساختن یک جینگل تبلیغاتی نیازمند رعایت نکات ظریفی است

جینگل تبلیغاتی چیست؟

جینگل تبلیغاتی (Advertising Jingle)، جینگل یا برندآوا، صوت یا آهنگی کوتاه است که در تبلیغات یا سایر اهداف تجاری یک برند، کسب‌وکار یا محصول، استفاده می‌شود. جینگل‌ها معمولاً به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از پیام تبلیغاتی برندها در تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی عمل می‌کنند، اما می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های تبلیغاتی آنلاین نیز استفاده شوند. موسیقی جینگل تبلیغاتی می‌تواند برگرفته از قطعه‌های معروف باشد یا مختص برند ساخته شود. به‌‌طور کلی، هدف برندآوا، ماندگاری در ذهن مخاطب است.

جینگل‌های تبلیغاتی چگونه عمل می‌کنند؟

جینگل، تنظیم موسیقایی خاصی است که از روان‌شناسی «کِرْمِ گوش» پیروی می‌کند. کِرْم گوش، آهنگ چسبنده، آهنگ گیر یا سندروم موسیقی چسبناک، عباراتی هستند که دانشمندان برای توضیح پدیدۀ آهنگ تکرارشونده در ذهن به کار می‌برند. بیشتر افراد این پدیده را موقعی تجربه می‌کنند که موسیقی از سرشان بیرون نمی‌رود، اما درحقیقت هیچ منبع صوتی‌ای هم در حال پخش آن نیست.

یک جینگل‌ تبلیغاتی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که جذاب باشد و به‌راحتی در حافظه ماندگار شود تا هر بار که صدای آن را می‌شنوید، محصول یا خدمات آن برند را به یاد بیاورید. شما می‌توانید تقریباً هر اطلاعاتی را در برندآوا بگنجانید، به شرطی که آن را جذاب ارائه دهید. هر چیزی که به افزایش آگاهی از برند در میان مصرف‌کنندگان بینجامد، می‌تواند ایده‌ای برای محتوای جینگل باشد:

شعارهای تبلیغاتی برند؛
عبارات جذابی که مزیت‌های برند یا محصولاتش را برجسته می‌کند؛
شماره‌تلفن‌ها؛
آدرس‌های وب؛
ارزش‌های برند؛
و…

10مزیت کلیدی استفاده از جینگل در تبلیغات و برندسازی

اگرچه جینگل‌های تبلیغاتی اخیراً محبوبیت کمتری پیدا کرده‌اند، اما همچنان ابزاری مؤثر برای تبلیغات محسوب می‌شوند. در ادامه، به ۱۰ مزیت کلیدی اشاره می‌کنیم که ثابت می‌کند برندآوا ابزاری قدرتمند برای تبلیغات است:

1) جینگل‌ها خاطره‌انگیزند

تبلیغ‌کنندگان می‌دانند که برندآوا به مردم کمک می‌کند تا تبلیغات را به خاطر بسپارند. تحقیقات علمی نیز این فرضیه را تأیید کرده‌اند. جینگل‌ها خیلی سریع با شنوندگان ارتباط برقرار می‌کنند، سرگرم‌کننده‌اند و به ‌دلیل وجود ریتم و قافیه در اشعار و الگوهای زیر و بم، به‌راحتی در مغز رمزگذاری می‌شوند. درنتیجه، در ناخودآگاه مخاطبان جای می‌گیرند. جای تعجب نیست که مردم می‌توانند صدای جینگلی را که بیش از نیم قرن پیش شنیده‌اند به خاطر بیاورند.

2) جینگل‌ها تکرارپذیرند

یک کمپین تبلیغاتی موفق شامل تکرار است تا مصرف‌کننده بتواند با محصول و شرکت ارتباط برقرار کند. جینگل‌ها تکرار را یک پله بالاتر می‌برند؛ اصلاً ریتمِ برندآوا، خودِ خود تکرار است. پس از چندین بار شنیدن جینگل به‌عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی، مصرف‌کنندگان اغلب آهنگ را زمزمه می‌کنند یا کلمات را در سر خود می‌خوانند. گاهی‌اوقات مشاهدۀ صرف محصول می‌تواند باعث تداعی کلمات برندآوا شود. جینگل‌ها می‌توانند در محتواها و رسانه‌های محبوب مانند آهنگ‌ها، فیلم‌ها و شبکه‌های اجتماعی آنلاین ظاهر شوند. درنتیجه، تکرار تبلیغات در موقعیت‌های مختلف و در طول زمان، برای کسب‌وکارها بدون هزینه است.

3) برندآوا می‌تواند به یک عنصر اصلی برند تبدیل شود

برخی از برندها مترادف با جینگل خود شده‌اند. به‌محض اینکه صدای برندآوا پخش می‌شود، مخاطب به برند فکر می‌کند. یا وقتی نام برند را می‌شنود به جینگل فکر می‌کند. برخی از معروف‌ترین جینگل‌ها را مرور کنید:

McDonald’s “I’m Lovin’ It”
Kit Kat® “Give Me a Break”
Oscar Mayer “I Wish I Was an Oscar Mayer Weiner”
Subway “Five Dollar Foot Long”
Empire “800 Number”
State Farm “Like a Good Neighbor”
Lucky Charms “They’re Magically Delicious”
Huggies “I’m a Big Kid Now”
Alka Seltzer “Plop, Fizz”
Band-Aid “Stuck on Band-Aid”

یکی از اهداف اصلی برندسازی، بهبود آگاهی از برند است. جینگل‌ها در ایجاد آگاهی و تقویت هویت برند به‌خوبی عمل می‌کنند.

برای مثال، شما می‌توانید نام، شماره‌تلفن و شعارهای برند خود را در جینگل تبلیغاتی بگنجانید. وقتی مشتریان عناصر برند شما را در اقلام مختلف بازاریابی و تبلیغات می‌بینند، به‌راحتی برند شما را تشخیص می‌دهند.

4) برندآوا نمایندۀ شما و برند شماست

موسیقی‌ای که تصمیم می‌گیرید و انتخاب می‌کنید تا در همۀ ویدئوها و کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کنید، واقعاً مهم است؛ زیرا نشان‌دهندۀ شما و برند شماست. اگر موسیقی شما کیفیت پایینی دارد، درمورد برند شما چه می‌گوید؟ جینگل می‌تواند به برجسته‌کردن شخصیت برند شما کمک کند. بنابراین، اگر قرار است نام تجاری شما الهام‌بخش، نشاط‌بخش، قابل‌اعتماد یا هر چیز دیگری باشد، زمانی را صرف کنید تا مطمئن شوید که جینگل شما همۀ این موارد را در بر می‌گیرد.

5) موسیقی بر حال‌وهوای مخاطبان شما تأثیر می‌گذارد

آیا می‌خواهید مردم به شما، محصول شما و آنچه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید هیجان‌ نشان دهند؟ البته که می‌توانید. موسیقی به طرق مختلف افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پیش از این، دربارۀ اهمیت موسیقی در تبلیغات به‌طور مفصل صحبت کرده‌ایم. از این قابلیت موسیقی به نفع خود استفاده کنید. صدایی بسازید که افراد را سر ذوق می‌آورد و آن‌ها را به تبلیغات شما مشتاق و علاقه‌مند می‌کند. اجازه دهید موسیقی با مخاطبان شما سخن بگوید. به آن‌ها همان حال‌وهوایی را ببخشید که می‌خواهید!

6) جینگل‌ها بازاریابی دهان به دهان را ترویج می‌کنند

یک جینگل تبلیغاتیِ خوب مانند یک آهنگِ جذاب است. به‌محض شنیدن آن، دوست دارید آن را با دوستان و خانوادۀ خود به اشتراک بگذارید. این آهنگ حتی ممکن است به‌طور اتفاقی در مکالمات شما وارد شود، یا ناگهان متوجه شوید که در حال زمزمه‌کردن یا آوازخواندن جینگل در جمع اطرافیان خود هستی

7) جینگل‌ها توجه افراد را جلب می‌کنند

در دنیای شلوغ اطلاعات جورواجور، بازاریابان باید برای جلب توجه مشتریان بالقوه سخت‌تر تلاش کنند. جینگل تبلیغاتی یکی از مؤثرترین ابزارهای بازاریابی برای دستیابی به این هدف است. اگر یک برندآوا به‌خوبی نوشته و تولید شده باشد، حتماً توجه مخاطبان هدف را به خود جلب خواهد کرد و محرک‌های عاطفی و ذهنی شدیدی در شنوندگان ایجاد می‌کند.

8) جینگل‌ها را می‌توان در رسانه‌های مختلف استفاده کرد

چشم‌انداز تبلیغات از زمان پیدایش اینترنت تا حد زیادی تغییر کرده است. پیش از این، رادیو و تلویزیون رسانۀ اصلی تبلیغات الکترونیکی بودند، اکنون الگوی مصرف رسانه‌ عوض شده است. تعداد کمتری از مردم به رادیو و تلویزیون به‌عنوان منابع اصلی اطلاعات خود متکی هستند و افراد بیشتری برای دریافت اطلاعات به پلتفرم‌های مختلف اینترنتی اتکا می‌کنند. براساس نظرسنجی Quality Logo:

٪۱ از مردم جینگل‌ها را در تلویزیون تماشا می‌کنند؛
جینگل‌های رادیویی در رتبۀ سوم این فهرست قرار می‌گیرند؛
پلتفرم‌های استریم مانند یوتیوب و هولو (Hulu) دومین رسانۀ محبوب برای جینگل‌ها هستند.
مردم همچنین جینگل‌ها را به‌عنوان تبلیغات پاپ آپ در سایت‌ها و مرورگرها، پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند Spotify و Pandora، در برنامه‌های بازی و همچنین تبلیغات درون‌برنامه‌ای تماشا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مزایای بازاریابی جینگل تبلیغاتی این است که می‌توان از آن در سراسر صفحه در رسانه‌های الکترونیکی مختلف استفاده کرد. آن‌ها هنوز در رادیو و تلویزیون مؤثرند، اما می‌توانند در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف ازجمله فیس‌بوک، توییتر، تیک‌تاک، اینستاگرام و یوتیوب نیز استفاده شوند.

علاوه‌بر‌این، شبکه‌های اجتماعی پتانسیل ویروسی‌شدن را ارائه می‌دهند. اگر برندآوای شما به ‌اندازۀ کافی جذاب باشد، می‌توان آن را تا میلیون‌ها بار به اشتراک گذاشت و مشاهده کرد، که دامنۀ آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، نرخ بازگشت سرمایۀ شما به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد.

به‌طور مثال، NationWide در طول سال‌ها چندین جینگل تولید کرده است. حاصل همکاری آن‌ها با برد پیزلی در سال ۲۰۱۹، یکی از محبوب‌ترین آهنگ‌های آن‌ها در تمام رسانه‌هاست که بیش از ۹.۲میلیون بازدید در یوتیوب دارد.

9) جینگل تبلیغاتی به برند شما کمک می‌کند تا از رقبا متمایز شود

برند شما به‌ احتمال زیاد رقبای بسیاری دارد. به این ترتیب، مشتریان در هنگام خرید، گزینه‌های متعددی برای انتخاب دارند. اگر مشتری موقع خرید نتواند برند شما را به یاد بیاورد، از شما خرید نمی‌کند. بازاریابی جینگل به شما کمک می‌کند در بین رقبای خود متمایز شوید. از برندآوا می‌توان برای نشان‌دادن شخصیت برند به‌عنوان برندی دوست‌داشتنی، جالب و قابل ارتباط استفاده کرد. جینگل‌ها ابزاری منحصربه‌فرد برای متمایزکردن خود از رقبا هستند.

10) جینگل‌ها مقرون‌به‌صرفه‌اند

جینگل‌ها از این جهت مقرون‌‌به‌صرفه‌اند که برای مدت طولانی در رسانه‌های مختلف قابلیت استفاده دارند. در صورت نیاز، با به‌روزرسانی‌های ساده می‌توانید جینگل تبلیغاتی خود را تازه کنید و همچنان مشتریان بالقوه را سر ذوق بیاورید.

7 نکتۀ کلیدی برای خلق یک جینگل تبلیغاتی

در ادامه به ۷ نکتۀ کلیدی اشاره می‌کنیم که به شما در خلق یک جینگل تبلیغاتی خوب کمک می‌کند:

  1. محصول را شناسایی کنید: قبل از ایجاد یک جینگل تبلیغاتی، باید محصول را شناسایی کنید تا بتوانید پایگاه مشتریان خود را هدف قرار دهید. به‌طور مثال، اگر می‌خواهید برای دوچرخه یک جینگل بسازید، باید با ویژگی‌های آن مانند سرعت، ظاهر و… آشنا باشید.
  2. مشتریان را شناسایی کنید: یکی از مهم‌ترین نکات برای خلق یک جینگل تبلیغاتی جذاب، شناسایی مخاطب است. از‌آنجایی‌که هدف تبلیغات، جذب مخاطبان و تبلیغ محصول در میان آن‌هاست، باید درمورد مصرف‌کنندگان خود تحقیق کنید و ترجیحات و سلایق آن‌ها را از روش‌های مختلف دریابید.
  3. کلمات قافیه‌دار را فراموش نکنید: پس از شناسایی محصول و محدودۀ مشتریان خود، اکنون می‌توانید شروع به ساختن یک برندآوا کنید. اما در آغاز باید به خاطر داشته باشید که یک سطر باید شامل کلمات قافیه‌دار باشد. به‌طور مثال، جینگل تبلیغاتی ادویه‌های اورست “Test main Best, Mummy Aur Everest”.
  4. جینگل باید ساده باشد: یک جینگل تبلیغاتی همیشه باید ساده و آسان باشد، زیرا تنها یک جینگل ساده می‌تواند بیشترین جمعیت را به خود جذب کند. به‌طور مثال، «Take a break, have a KitKat» یا «KFC- It’s Finger-Lickin’ Good».
  5. ریتم برندآوا باید یکدست و متداوم باشد: یک جینگل تبلیغاتی باید یکدست و متداوم باشد تا بتواند با مشتری ارتباط عاطفی و ذهنی برقرار کند. تداوم و یکدستی، با فرکانس جینگل هم مرتبط است. هرچه بیشتر آن ریتم جذاب را بشنوید، احتمال ایجاد یک الگوی جینگل بیشتر است.
  6. مزایای محصول را در محتوای برندآوا بگنجانید: محتوای جینگل تبلیغاتی بسیار مهم است و آن را جذاب‌تر و زیباتر می‌کند. اگر جینگل حاوی مزایای محصولتان باشد، حداکثر بهره‌وری را برای برند به همراه خواهد داشت.
  7. نام برند خود را در جینگل بگنجانید: برای یک تبلیغ موفق، ذکر نام برند در جینگل ضروری است. زیرا از این طریق مشتری می‌تواند بین برند و جینگل ارتباط فوری برقرار کند.

حرف آخر

جینگل‌ها از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند. اگرچه الگوی مصرف رسانه‌ها در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما جینگل‌ها همچنان ابزار تبلیغاتی و بازاریابی مؤثری محسوب می‌شوند. جینگل‌ها جذاب و به‌یادماندنی‌اند. از آن‌ها می‌توان برای دستیابی به اهداف بازاریابی مختلف ازجمله ایجاد آگاهی از برند، تداعی نام تجاری و افزایش فروش، چه در رسانه‌های الکترونیکی سنتی و چه در پلتفرم‌های مختلف آنلاین استفاده کرد.

جینگل‌های تبلیغاتی توسط آژانس‌های تبلیغاتی ساخته می‌شوند. این آژانس‌ها با آهنگسازان و نوازندگان همکاری می‌کنند تا آهنگی جذاب بسازند که نشان‌دهندۀ محصول یا خدمات یک برند باشد. اگر فکر می‌کنید که کسب‌وکار شما می‌تواند از جینگل تبلیغاتی سود ببرد، با آژانس تبلیغات آنلاین آرمانی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *