رابط کاربری و تجربه کاربری  

رابط کاربری و تجربه کاربری یکی از مهم ترین اصطلاحات موجود در روند طراحی وب سایت است. اما تفاوت UI و UX چیست؟قاعدتا هر فردی دوست دارد تا کاربر پس ورود به وب سایت، جذب آن شود. زمان ورود شما به یک وب سایت اولین چیزی که شما را جذب خواهد کرد، تصاویر، الگوهای طراحی شده و دیگر موارد ظاهری است. اما هنگام کار با وب سایت شما نیاز به یک تعامل ساده و کاربردی خواهید داشت. یعنی کاربرد در دراز مدت اهمیت بیشتری در طراحی خواهد داشت.

رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری یا User Interface ظاهر هر چیزی است که کاربر در سایت شما می بیند. UI شامل تصاویر، رنگ ها، سایز ها، فاصله ها و موارد مشابه است. طراحی وب سایت یا همان رابط کاربری باید جذاب باشد. زیرا در غیر این صورت کاربر را در لحظه اول جذب نمی کند.

تجربه کاربری (UX) چیست؟

تجربه کاربری یا User Experience به نحوه تعامل کاربر با وب سایت یا اپلیکیشن اشاره دارد. به زبان ساده تر، این که یک کاربر به محض ورود به یک وب سایت یا اپلیکیشن چطور با آن ارتباط برقرار می کند. برای مثال، یک اسلایدر در وب سایت دارای خاصیت های ظاهری و کاربردی مختلفی است. تنظیم سرعت حرکت صفحات یکی از مثال های UX در این اسلایدر خواهد بود. و یا وجود دکمه های اسلاید قبلی و بعدی، نحوه تعامل کاربر با وب سایت را تغییر می دهد.

تفاوت UI و UX

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری در طراحی سایت قابل بحث و بررسی است. کار این دو مفهوم از یکدیگر جدا نبوده و هر دو مکمل هم هستند. UI در واقع می تواند زیر مجموعه ای از UX باشد. برای مثال دو دکمه تایید و رد کردن درخواست را در نظر بگیرید. طبیعتا دکمه تایید با رنگ سبز و دکمه رد با رنگ قرمز مشخص می شود. این انتخاب رنگ برای سهولت و رابطه بهتر کاربر از UX می آید. اما طیف رنگی هر کدام، شدت رنگ و میزان روشنی بر اساس سلیقه و UI شکل می گیرد. به صورت کلی، وجود یک دکمه در صفحه UX و رنگ بندی و ابعاد آن UI است.کاربر با UI جذب و با UX می‌ماند

UX طراحی تجربه کاربر و UI طراحی واسط‌ کاربر است

طراحی UX (مخفف عبارت user experience) یک طراحی مبتنی بر تجربه‌ کاربر است. طرح UX دقیقا همان جایی است که باید نیازها یا اصطلاحا نقطه درد یک کاربر شناسایی شود. به بیان ساده طرح UX همان طرح کلی اولیه است که تمام نیازها و احساسات کاربر در آن دیده شده باشد.

طراحی UI (مخفف عبارت user interface) طرحی است که چگونگی ارتباط بین یک کاربر و یک ماشین هوشمند، مثلا کامپیوتر یا موبایل را توضیح می‌دهد. طراحی UI را طراحی واسط‌ کاربر نیز می‌نامند چرا که در واقع واسطه‌ای بین کاربر و ماشین است.

منظور از Visual Design در این تعریف، همه آن چیزی است که به چشم کاربر می‌آید مثلا دکمه‌ها یا لوگوی سایت، و منظورم از Interaction Design نوع تعاملی است که کاربر با سایت یا نرم‌افزار دارد، مثلا چگونگی کلیک کردن او روی دکمه‌ها و منوها.

UX به باطن می اندیشد، UI به ظاهر

بهترین نرم‌افزار، نرم‌افزاری است که دو چیز را خوب انجام داده باشد: سیمای ظاهری و عملکرد. سیمای ظاهری جذاب، کاربر را جذب می‌کند و عملکرد مناسب، او را نگه می‌دارد.

UI ظاهر یک نرم‌افزار را جذاب می‌سازد و UX ، عملکرد آن را مفید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *