فن بیان چیست و چه تاثیری در برگزاری کلاس مجازی دارد؟

کلاس‌های درس همیشه بر مبنای گفتمان شکل گرفته‌اند و صحبت حاضران با یکدیگر است که کلاسی پویا را به وجود می‌آورد. یکی از مواردی که باید در روند برگزاری کلاس‌ها به آن توجه شود فن بیان است. در واقع این یک مهارت است که بهتر است هر شخصی به دنبال یادگیری آن باشد اما برای سخنرانان و به خصوص دبیران یک ضرورت به حساب می‌آید. این فن در کلاس‌های حضوری از اهمیت بسیاری برخوردار است و به طریق اولی در کلاس مجازی اهمیتش دو چندان می‌شود چرا که ممکن است مشکلاتی در روند برگزاری کلاس پیش آید که فن بیانی قوی می‌تواند پوششی بر آن ضعف‌ها باشد. در این مقاله قصد داریم ضمن توضیح درباره فن بیان، تاثیر آن در روند برگزاری کلاس مجازی را نیز بررسی کنیم

چه مواردی در فن بیان اهمیت دارد؟

  • انتخاب واژگان صحیح
  • جمله بندی درست
  • تلفظ صحیح حروف
  • بیان کردن دقیق کلمات
  • ادای صحیح آهنگ کلمات
  • سرعت بیان
  • رسایی صدا
  • کنترل حجم صدا
  • زیر و بمی صدا
  • استفاده درست از مکث
  • کنترل کردن تکیه کلمات
  • تنفس صحیح هنگام صحبت
  • استفاده از زبان بدن
  • برقراری ارتباط چشمی
  • کاهش استرس و تنش درونی

کلاس انلاین را چگونه بهتر برگزار کنیم؟

1- اعتماد به نفس در ارائه ی صوتی

کته ی اولی که در این مقاله میخواهیم مورد بررسی قرار دهیم معقوله ی بسیار مهم “اعتماد به نفس” میباشد. البته این مورد را بیشتر برای دانش آموزان و دانشجویانی مینویسم که تجربه ی چندانی در صحبت کردن در کلاس ها و ارائه مطالب علمی به صورت حضوری نداشته اند و ارائه ی آنلاین جز اولین ارائه ها یا تدریس آن ها میباشد، پس اگر شما جزء این دسته هستین با دقت این مطلب را مورد مطالعه قرار دهید. خب، اولین نکته که باید به آن توجه کنیم این هست که کلاس ها به صورت حضوری نیست و دغدغه ی این که شنوندگان کلاس شما را در حین ارائه می بینند و ممکن است به شما استرس وارد شود را ندارید. میتوانید بسیار راحت و بدون استرس ( بدون چشم تو چشم شدن با مخاطب) ارائه ی خودتان را انجام بدهید.

2- استفاده ار پیش نویس ها

دومین نکته این است که طبق همان چیزی که قبلا گفتم مخاطب های شما قادر به دیدن شما نیستند و این به عنوان یک نقطه قوت تلقی برای شما تلقی میشود، زیرا که میتوانید بسیا راحت از پیش نویس های مختلف به صورت متنی و تصویری استفاده کرد و از آن ها در حین تدریس یا ارائه ی خودتان استفاده کنید .بدون این که از این بابت نگران باشید که بقیه مخاطبین، شما یه پیش نویس هایتان را میبینند نکته: البته سعی کنید به مرور شیوه ارائه خودرا تقویت کرده با تعداد پیش نویس های کمتر و مختصرتری از آن ها بتوانید تدریس یا ارائه ی خودتان را انجام دهید.

3- با کیفیت بیشتری صحبت کنید

توجه داشته باشین مخاطبین شما فقط صدای شما را دریافت میکنند و به همین دلیل هرچه صدای دریافتی کیفیت بیشتری داشته باشد بازخورد ارائه و تدریس شما بیشتر میشود.سعی کنید همیشه قبل از شروع کلاس میکروفون خود را بررسی کنید و از با کیفیت بودن آن اطمینان حاصل کنید. هم چنین میتوانید از اتصال های میکروفون خود اطمینان حاصل کنید تا در صورت وجد خرابی یا قطعی سیم میکروفن، مشکل را قبل از انجام ارائه حل کنید.آموزش فن بیان برای برگزاری کلاس آنلاین در این قسمت به شما کمک بسیاری می کند .

4- در محیطی آرام صحبت کنید

همان طور که می دانید صحبت کردن به خودی خود نیازمند تمرکز حواس و آرامش می باشد. حال فرض کنید بخواهید راجب به یک مطلب علمی صحبت کنید قبل از هرچیز توجه داشته باشید که قبل از انجام ارائه و یا تدریس خود محیطی که در آن قرار دارید از هر گونه صداهای اضافه و مواردی که تمرکز شما را مختل میکند خالی کنید. در این صورت دیگر عاملی که ذهن شما را مخدوش کند و مانع انجام ارائه شود وجود ندارد.

5- استایل خود را حفظ کنید

متاسفانه یک باور غلط که ذهن عوام را فریب داده است این است که فکر میکنند به دلیل این که کلاس به صورت غیر حضوری میباشد و مخاطبین کلاس ارائه دهنده را نمیبینند ، وی میتواند به راحتی جلوی سیستم دراز بکشد، پای چپش را روی پای راستش بیاندازد، در دست چپ خود یک فنجان قهوه باشد و در حین این که فرزند در حال کوه نوردی از سروشانه ی اون میباشد ، به ارائه خود ادامه دهد و توقع بازدهی مثبت داشته باشد اما خیر . . !!!! نکته ای که حتما باید در حین انجام ارائه و تدریس به آن توجه کنیم است که کیفیت صدایی که مخاطبین از ما میشنوند تماما به حالت نشستن ما پشت سیستم مربوط است.

کلام آخر:

آموزش فن بیان برای برگزاری کلاس آنلاین کمک بزرگی به برگزار کنندگان دوره ها است . تجربه کلاس های انلاین برای ما تجربه ورود به دنیای جدیدی از علم و دانش بود. تجربه ای که هم دارای مضرات هم دارای خواص بسیاری میباشد. حالا که داریم از این تجربه جدید بهره مند میشویم چه بهتر است که اصول استفاده از آن را یاد بگیریم تا بتوانیم در حد توانمان مضرات این شیوه آموزشی را کم کنیم. مثل بازدهی کم و پایین یک سری از کلاس ها که یکی از عوامل آن میتواند فن بیان ارائه دهندگانی باشد که قبل از این صرفا به صورت حضوری دروس خود را ایائه میدادند و هم اکنون با مشکلاتی روبرو شدند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *