پینترست؛ این شبکۀ اجتماعی جذاب

اغلب ما به کلکسیونربودن و جمع‌آوری آثار مختلف علاقه داریم؛ یکی ممکن است صدف جمع کند، یکی دیگر قطعات شعر یا دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌ها، دیگری اتومبیل و یکی دیگر اسکناس. حال، تصور کنید که چقدر عالی می‌شد اگر می‌توانستیم موزه‌ای از تمام این مجموعه‌های خود بسازیم، آن‌ها را در معرض دید دیگران قرار دهیم و حتی از آن‌ها به‌نوعی کسب درآمد کنیم. پینترست در فضای آنلاین چنین قابلیتی برای ما فراهم کرده است؛ در آن می‌توانیم کالکشن‌های مورد علاقۀ خود را بسازیم و آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

پینترست چیست؟

پینترست (Pinterest) شبکۀ اجتماعی تصویرمحوری است که در آن کاربران با دیگران شبکه‌سازی می‌کنند و محتوا به اشتراک می‌گذارند.چیزی که این پلتفرم را از بقیۀ شبکه‌های اجتماعی متفاوت می‌سازد این است که مانند گوگل یک موتور جست‌وجوی قوی محسوب می‌شود و می‌توان در آن به ایده‌ها، ترندها، مقالات، کالاها و… دست پیدا کرد.

از طرفی، این شبکۀ اجتماعی به ما کمک می‌کند که به زندگی آنلاین خود نظم و سامان بدهیم؛ در این پلتفرم، فولدرهای مختلف که به آن بُرد (Board) می‌گویند، می‌سازیم و داکیومنت‌های خود را که به آن پین (Pin) می‌گویند در آن‌ها ذخیره می‌کنیم. این پین‌ها می‌توانند ویدئو، تصویر، فایل Gif یا لینک سایت باشند، اما درنهایت از مجموعۀ آن‌ها کالکشن‌های مختلف خواهیم داشت.

این برنامه در سال ۲۰۰۹ توسط سیلبرمن (Ben Silberman) و پل اسکیرا (Paul Sciarra) ساخته شد و قرار بود جایگزینی برای کاتالوگ‌های کاغذی باشد. در آغاز کار هم Tot، به‌معنای جمع‌کردن، نام داشت. کمی بعد، وقتی فرم کلی برنامه شکل گرفت نام آن به پینترست تغییر کرد که درواقع ترکیبی از دو واژۀ Pin به‌معنای سنجاق‌کردن و Interst به‌معنای علاقه‌مندی بود. بر همین اساس، به کاربران این پلتفرم هم پینر (Pinner) گفته می‌شود. پینترست در چند سال اخیر با رشد و محبوبیت بی‌سابقه‌ای همراه بوده است و در حال حاضر جزو ۱۴ برنامۀ اجتماعی پرکاربرد جهان محسوب می‌شود.

حال که می‌دانیم پینترست چیست، بهتر است به سراغ این برویم که چگونه می‌توان با آن کار کرد و چه سازوکاری دارد.

پینترست چیست؟

پینترست هم در نسخۀ وب و هم تلفن‌های هوشمند (اندروید و IOS) ارائه می‌شود و می‌توانیم برنامۀ آن را از اپ‌استورها دانلود کنیم. برای کارکردن و فعالیت در این پلتفرم باید ۴ مرحله را طی کرد:

1) ثبت‌نام در پلتفرم

مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر، در پینترست هم باید برای خود حساب کاربری بسازیم. ثبت‌نام در آن بسیار ساده و راحت است و فقط به آدرس ایمیل و پسورد نیاز دارد. بعد از ایجاد اکانت می‌توان وارد بخش پروفایل شد و در آنجا تصویر پروفایل و اطلاعاتی مثل نام، توضیحات بایو و آدرس سایت، بلاگ یا صفحات اجتماعی دیگر را اضافه کرد.

البته کسب‌وکارها و بلاگرها می‌توانند اکانت تجاری داشته باشند؛ فقط باید هنگام ثبت‌نام به‌جای Sign Up، گزینۀ Business و بعد Create a Business Account را انتخاب ‌کنند. هرچند بعد از ایجاد حساب کاربری هم می‌توان نوع اکانت را از عادی به تجاری و برعکس تغییر داد. برای مثال:

  • ابزار آنالیتیکس (Pinterest Analytics) برای تحلیل عملکرد؛
  • پنل تبلیغ (Pinteret Ads) برای ساخت کمپین‌های تبلیغاتی و تارگت‌کردن مخاطبان موردنظر؛
  • قابلیت Rich Pins برای اضافه‌کردن اطلاعات و داده‌های بیشتر به پین‌های خود؛
  • امکان پین‌کردن مستقیم ویدئو از دستگاه.

دربارۀ ویژگی آخر باید این نکته را بگوییم که در حالت عادی نمی‌توان فایل ویدئویی را مستقیماً از دستگاه خود، در پلتفرم آپلود و منتشر کرد. کاربران معمولی برای به‌اشتراک‌گذاری ویدئو باید لینک محتوا را از پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب یا ویمو (Vimo) کپی کرده و به همراه تصویر شاخص و توضیحات پین کنند. اکانت‌های تجاری چنین محدودیتی ندارند و امکان بارگذاری مستقیم محتوا از کامپیوتر یا موبایل برای آن‌ها فراهم است.

2) ساخت برد

بعد از ثبت‌نام می‌توانیم بردهای مورد علاقۀ خود را بسازیم؛ بردی برای دستورات آشپزی، بردی برای آموزش عکاسی یا بردی برای ایده‌های طراحی. برای این کار روی آیکون پروفایل خود کلیک و در آنجا علامت + و بعد Create Board را انتخاب می‌کنیم. در پنجره‌ای که باز می‌شود، نام برد را می‌نویسیم و از بین پین‌هایی که پینترست به ما نشان می‌دهد، پست‌های مورد علاقۀ خود را به آن اضافه می‌کنیم. البته هنگام اضافه‌کردن پین‌ها به صفحۀ خود هم می‌توان برد جدید ساخت که در مرحلۀ بعد، روش آن را توضیح می‌دهیم.

3) پین‌کردن به روش‌های گوناگون

حال که بردها را ساخته‌ایم، باید محتواهای مورد علاقۀ خود را (که همان پین‌ها هستند) به آن‌ها اضافه کنیم یا به‌ اصطلاح خود پینترست، آن‌ها را در بردها پین کنیم. هم می‌توانیم پین‌های جدید ایجاد کنیم و هم آثار دیگران را در بردهای خود ذخیره کنیم. این کار به چند روش ممکن است:

  • محتوا را مستقیماً از دستگاه خود پین کنیم: برای پین‌کردن محتوای خود ابتدا در صفحۀ پروفایل یا Home گزینۀ Create Pin را کلیک می‌کنیم. در پنجره‌ای جدید از ما خواسته می‌شود که فایل موردنظر را آپلود کنیم، عنوان و توضیحی برای آن بنویسیم و اگر قرار است به صفحه‌ای لینک شود، آدرس آن را هم درج کنیم. درنهایت آن را در بردهای ساخته‌شدۀ قبلی ذخیره کنیم. در منویی که کنار آیکون سیو وجود دارد، لیست این بردها را می‌بینیم و از همین قسمت، در صورت تمایل، می‌توانیم گزینۀ Create Board را زده و برد جدیدی برای آن ایجاد کنیم.
  • محتوا را از سایت‌های دیگر پین کنیم: می‌توانیم افزونۀ پینترست را در مرورگر خود نصب کنیم. سپس در حین چرخ‌زدن در اینترنت، اگر تصویر یا مطلبی مناسب به چشممان خورد، به کمک این افزونه در حساب کاربری خود به اشتراک بگذاریم.
  • پین‌های دیگران را پین کنیم (Re-Pin): در قسمت بالای هر پین، دو گزینۀ Save و Profile دیده می‌شود. با کلیک روی پروفایل، بردهای ساخته‌شده را می‌بینیم و می‌توانیم اثر انتخابی را در هرکدام از آن‌ها ذخیره کنیم. در اینجا باز هم امکان ساخت برد جدید وجود دارد. اگر از همان ابتدا Save را بزنیم، پست‌ها به‌صورت کلی و پراکنده در صفحۀ پروفایل ما قرار می‌گیرند. می‌توانیم بعد از آن وارد صفحۀ پروفایل خود شویم و آن‌ها را با انتقال به بردهای مختلف، دسته‌بندی و مرتب کنیم.
4) تعامل و شبکه‌سازی با دیگران

در این پینترست هم مانند شبکه‌های اجتماعی دیگر، کاربران دیگر را Follow می‌کنیم، برای پین‌هایی که به اشتراک می‌گذارند کامنت می‌گذاریم یا برای آن‌ها در دایرکت پیام می‌فرستیم. نکتۀ مهم این است که پینترست به ما اجازه می‌دهد برای ارتباط با دوستان و خانواده، به صفحات پلتفرم‌های دیگر خود مثل توییتر، فیس‌بوک یا جی‌میل متصل شویم. این کار از قسمت Edit Profile و Add Social Networks امکان‌پذیر است

اما در کنار این موارد، عوامل دیگری هم هستند که باعث محبوب‌بودن این پلتفرم می‌شوند:

1) منبعی غنی برای ایده‌یابی است

طبق آمار پینترست در سال ۲۰۲۲، این پلتفرم ۴۷۸میلیون‌ کاربر فعال دارد که حدود ۲۴۰بیلیون پین ذخیره کرده‌اند. این حجم وسیع تولید محتوا باعث شده است که این پلتفرم پر از ایده‌های ناب و خلاقانه برای موضوعات مختلف باشد و منبع الهام بزرگی به حساب ‌آید. اپلیکیشن آن ویژگی‌ منحصربه‌فردی به نام Pinterest Lens هم دارد و وقتی دوربین آن را به‌سمت چیزی نشانه بگیریم، ایده‌های الهام‌گرفته از آن را به ما نشان می‌دهد.

2) می‌توان در آن تبلیغ رایگان انجام داد

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های پینترست این است که اجازه می‌دهد هر پین خود را به لینکی متصل کنیم. در این پلتفرم، درست مثل دیوار و شیپور، محصول یا خدمت خود را معرفی و تبلیغ می‌کنیم و کاربر با یک کلیک به صفحۀ فرود یا صفحۀ خرید مرتبط با آن هدایت می‌شود.

این ویژگی را بگذارید کنار دنگ‌وفنگ‌هایی که برای خرید کاربران در اینستاگرام با آن روبه‌رو هستیم؛ پست معرفی محصولات را بگذاریم، بعد اگر بیش از ۱۰کا فالوئر داشته باشیم، در استوری‌های متعدد لینک‌های خرید بگذاریم و اگر نه، لینک سایت را در بایو بگذاریم تا کاربر در آنجا محصول را پیدا کند. در طول همین فرایند هم عده‌ای از مخاطبان را از دست می‌دهیم.

این موضوع در کشور ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چون تحریم هستیم و نمی‌توانیم از پنل تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی و تارگت هدفمند مخاطبان خود استفاده کنیم.

3) برند را قوی‌تر می‌کند و فروش را افزایش می‌دهد

کاربران پین ترست برند محور نیستند به این معنا که اگر به دنبال خرید کفش هستند، در همان ابتدای کار برند نایک را جست‌وجو نمی‌کنند. آن‌ها از این پلتفرم برای تحقیق پیش از خرید و پیداکردن محصول یا خدمت جدیدی که با ویژگی‌های مدنظر آن‌ها مطابقت داشته باشد، استفاده می‌کنند. این رفتار مزیتی عالی برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا به حساب می‌آید و می‌توانند از آن برای برندینگ و ثبت‌کردن نام خود در ذهن کاربران بهره ببرند.

همان‌طور که گفته شد، امکان هدایت مستقیم افراد به صفحات فرود هم وجود دارد و این، خود اثری دیگر در افزایش فروش است. ضمن اینکه با قابلیت Rich Pins، کنار هر محصول اطلاعات بیشتری قرار می‌دهیم. این توضیحات از صفحۀ سایت گرفته می‌شوند و با اعمال تغییرات در آن سمت (مثل تغییر قیمت)، آن‌ها هم به‌روز می‌شوند. با این ویژگی هم می‌توانیم کلیدواژه‌های بیشتری در پین‌ها به کار ببریم تا هم کاربران زودتر به محصول ما برسند و هم آن‌ها را برای خرید قانع کنیم.

4) به بهبود سئو کمک زیادی می‌کند

پینترست به چند طریق در بهبود سئوی سایت و صفحات اجتماعی دیگری مثل یوتیوب به ما کمک بسیاری می‌کند:

  • در این موتور جست‌وجو می‌توانیم درست مثل گوگل عبارات سرچ‌شده توسط کاربران را پیدا کنیم و این کلمات کلیدی را در پین‌ها یا محتواهای سایت خود به کار ببریم؛
  • وقتی لینک محتوا یا سایت را در پینترست قرار می‌دهیم، برای خود بک‌لینک ایجاد می‌کنیم؛
  • ارائۀ دیتای بیشتر در ریچ‌پین و لینک‌کردن پین به صفحات سایت، ترافیک ورودی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

در آخر:

در پایان، اگر بخواهیم در یک جمله خلاصه کنیم که پینترست چیست، باید بگوییم که این پلتفرم یک موزۀ دیجیتالی و اشتراکی جذاب است که می‌توانید انواع محتوا و ایده‌ها را از آن پیدا کنید. پینترست پتانسیل زیادی برای کمک به کسب‌وکارهای کشورمان دارد و متأسفانه هنوز به اندازۀ کافی شناخته نشده است.

حال که می‌دانیم پینترست چیست و چگونه می‌تواند در رشد ما مؤثر عمل کند، بهتر است قدم اول را برای حضور در آن برداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *